دریا آوازخوان سرشناس افغانستان در شش کشور اروپایی کنسرت اجرا می‌کند

شهر‌های امستردام، روتردام، اوسلو، مالمو، هلسنکی، برلین، فرانکفورت و لندن میزبان کنسرت های آوازخوان سرشناس افغان خواهند بود.

اما چرا نام این کنسرت ها «آوازهای خفه شده» گذاشته شده؟

فرهاد دریا در مصاحبه با رادیو آزادی این گونه پاسخ داد: “محورش آواز‌های موسیقی در داخل افغانستان است و در ماهول آن تمامی صدا‌های خفه شدۀ دیگر در زندگی داخل افغانستان است که آن را هم احتوا می کند. کمپاینی را به راه انداخته‌ام تا راه هایی را جست و جو کنم که چطور اهل هنر موسیقی بتواند به موسیقی بپردازد، چطور بتوانند امرار معاش کنند، چطور بتوانند میراث موسیقی خود را به نسل‌های بعدی انتقال دهند و در این صورتی که در داخل افغانستان پیش روی همۀ‌شان دیوار بزرگ کشیده شده و نشود که یک روزی هرچند موسیقی هرگز نمی‌میرد، اما نشود که روزی وقفۀ که در میان بیاید، برای فردای موسیقی، برای نسل‌های فردای موسیقی، زیان خیلی بزرگ باشد و زخم خیلی بزرگ ایجاد کند.”

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان صدای موسیقی خاموش شد و شماری از آوازخوان‌ها فرار کردند. طالبان موسیقی را حرام می‌دانند.

اما آوازخوان‌های افغان بشمول فرهاد دریا در بیرون از کشور به فعالیت‌های هنری ادامه داده اند.

قرار است که سفر آقای دریا به هالند، ناروی، سویدن، فنلند، آلمان و انگلستان به روز پنجشنبه چهارم ماه می آغاز شود.

شهر روتردام هم به روز جمعه پنجم ماه می میزبان گشایش کنسرت نخستش خواهد بود:
“من مجموعاً در اروپا شش کنسرت دارم که از پنجم ماه می آغاز می‌شود.”

قرار است که کنسرت آخر آقای دریا در هفتم ماه جون در شهر فرانکفورت برگزار شود.

آقای دریا به رادیو آزادی گفت که پس از پایان یافتن سفر هنری‌اش به اروپا، سه سرودۀ جدید به علاقمندانش هدیه خواهد داشت:
“یک آهنگ پشتو است و دو آهنگ فارسی که برای افغانستان است. آهنگ پشتو، آهنگ شوخ و برای جوانان است و دو آهنگ دیگر بیشتر درد‌های امروز زندگی افغانستان را بیان می‌کند. همین که سفرم پایان یافت، تصمیم دارم که تصویری بسازم‌شان و پخش کنم.”