شب یلدا درازترین شب سال

امشب (سی ماه قوس) فرجامین شب پاییز و درازترین شب سال یا شب یلدا است. از گذشته‌های دور تا کنون شب یلدا با برگزاری مراسم ویژه از سوی برخی از شهروندان کشور تجلیل می‌شود.

در این شب خانواده‌ها بدور از تمام دغدعه‌ها، یلدا را با خوردن انار و تربوز و خواندن شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ در فضای دوستی و همدیگر پذیری بزرگداشت می‌کنند.

نصرت شاه، باشنده کابل گفت: «رسم و رواج که است انار به این شب می‌گیریم چون شب دراز است هم قصه می‌خانیم بعضی داستان‌ها، به حساب کتاب‌ها این گپ‌ها اس می‌خوانیم دگه به همی قسم ما شب یلدای خود را تجلیل می‌کنیم.»

بلال احمد، یکتن از باشندگان کابل در این باره چنین می‌گوید: «در افغانستان قبلا بسیار خوب تجلیل می‌شد گرچه در این دو سال کمی کمرنگ تر شده امیدوار استم که امسال هم هموطن‌های‌ ما به خاطرات گذشته خود با قصه‌های شیرین از این شب تجلیل کنند.»

کابلیان همانند باشندگان بخش‌های دیگر کشور، شب یلدا (چله) را با شور و هیجان بزرگداشت می‌کنند و آن را بخشی از فرهنگ کشور می‌دانند.

محمد یاسین احسان، آگاه مسایل فرهنگی گفت: «تاریخ مشخص از برگزاری شب یلدا در دست نیست ولی به هفت هزار تا پنج هزار سال قبل از امروز نسبت می‌دهند.»

انار، تربوز، میوه خشک و ماهی از خوراکی‌های ویژۀ شب یلدا است و در این فصل سرما بازار فروشندگان آن نیز بسیار گرم است. برخی از  دکان داران، می‌گوید میزان فروش خوراکی‌ها در این شب بالا رفته است.

مبشر، دوکاندار گفت: «شب یلدا که زیاد میوه خشک می‌خرند دگه کیک‌ها است فرمایش می‌دهند کیک می‌خرند دگه زیاد چیزها می‌گیرند که امشب باید شب یلدا ره تجلیل کنند.»

پیش از این، نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل یا یونسکو به روز چهارشنبه (نهم قوس) اعلام کرده بود که شب چله یا یلدا را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس مشترک افغانستان و ایران ثبت کرده‌ است.

سی‌ام ماه قوس، درازترین شب سال یا شب یلدا است، آریایان قدیم از این شب به عنوان شب تولد خورشید بزرگداشت می‌كردند؛ شبی که صبح آن نخستین روز زمستان و با آغاز فردای اين شب، طول روز افزايش يافته و از طول شب كاسته می‌شود./طلوع نیوز