نشست جوانان برای انتخاب ۸ عضو شورای عالی جوانان در کابل برگزار شد

هزار و پنجصد جوان برای طرح مشکلات خود و انتخاب هشت عضو شورای عالی جوانان در تالار لویه جرگه گردهم آمده‌اند.

این شورا به فرمان محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ایجاد می‌شود. حکومت افغانستان بر اهمیت تشکیل این شورا تأکید کرده است.

شاپور ژمن، رئیس امور انسجام جوانان ریاست جمهوری در این نشست گفت: “امروز روز سربلندی است که شورای عالی جوانان منحیث یک مرجع تصمیم‌گیرنده به سطح تمام کشور به اساس دورنمای رئیس جمهور ایجاد می‌شود. جوانان [بعد از] قرن ها در میدان‌های جنگ نه بلکه در تصمیم گیری‌های مهم افغانستان به سطح رهبری به عنوان نیروها محوری تصمیم‌گیرنده انعکاس می‌کنند.”

برخی از جوانان شرکت‌کننده در این همایش اظهار امیدواری کردند که شورای عالی جوانان بتواند مشکلات آن‌ها را رفع کند.

هیلی مجتبی از پکتیکا و اسدالله عطار از ولایت بلخ: “این برنامه ملی و همه‌شمول است. خوشبختانه که در این جا جوانان از ولایت‌ها و اقشار مختلف افغانستان دعوت شده‌اند تا روی مشکلات فعلی جوانان مانند، فقر، ناامنی، مهاجرت‌های غیرقانونی، اقتصاد و مشکلات دیگر بحث کنیم تا حکومت کار را به اهل کار بسپارد.”

“شورای عالی جوانان بخاطری برای ما مفید است که ما در ارتباط مستقیم با ارگ باشیم و تمام مشکلات موجود خود را از طریق این شورا شریک بسازیم.”

به اساس فرمان رئیس جمهور این شورا ۲۲ عضو دارد که ۸ عضو آن را رئیس جمهور، ۸ تن دیگر را شرکت‌کنندگان این همایش و شش تن دیگر مقام‌های حکومت از میان جوانان خارج از کشور انتخاب می‌کنند.

این شورا برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را برای بهبود وضع جوانان به حکومت ارائه می‌کند.

نشست جوانان در تالار لویه جرگه در کابل
نشست جوانان در تالار لویه جرگه در کابل

اما برخی جوانان معترض در این نشست خواهان افزایش اعضای این شورا شدند و تاکید کردند که باید نمایندگان جوانان از سراسر کشور عضو این شورا باشند.

ذبیح‌الله ایمان و عزت‌الله، جوانان از ولایت‌های میدان‌وردک و کندهار: “دولت که ما را برای انتخاب ۸ تن به سطح هشت زون دعوت کرده است، برخی از آن‌ها قبلاً از سوی روسای اداره امور و یا ریاست جمهوری تعیین شده‌اند. شش تنی که از خارج خواسته می‌شوند هم از مسایل مربوط به جغرافیا، اقوام، مذاهب و موضوعات دیگر آگاهی درست ندارند. این هشت تن تنها از هشت زون هستند، در این جا سهم اهل هنود و کوچی‌ها مشخص نیست. سهم قوم پشه‌ای و دیگر اقوام مد نظر گرفته نشده است.”

“ایجاد این شورا باید مشکلات ما را به گونه اساسی حل کند. مهم‌ترین مشکل ما بیکاری است که حکومت برای آن برنامه و راهکار ندارد. طرزالعمل خاصی در این شورا نیست. جوانان در این جا براساس روابط دعوت شده‌اند.”

این جوانان می‌گویند حکومت باید روی برنامه‌هایی برای جوانان کار کند که عملی باشد و مشکلات را حل کند.

براساس بررسی حکومت افغانستان، ۷۰ درصد نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند، اما برای رسیدگی به امور آنها یک معینیت در وزارت اطلاعات و فرهنگ فعالیت دارد و حالا این شورای عالی هم به همین منظور تشکیل می‌شود.