فرش سرخ «کن» زیر پای کابل ملودی

«کابل ملودی» جدیدترین و دومین پروژه سینمایی صحرا مانی، کارگردان و تهیه‌کننده مستقل سینمای افغانستان، جزو ده پروژه نهایی در بخش «سینمای جهان در کن» (Cinema du Monde) در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم کن در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد. کارگردانان این ده پروژه در روزهای برگزاری این رویداد معتبر سینمای جهان، در آن‌جا حضور داشتند؛ در جلسات تخصصی آن‌جا شرکت کردند، به تماشای فلم‌ها نشستند و با جهان حرفه‌ای سینما آشنا شدند.

«سینمای جهان در کن» تحت عنوان اصلی (Cinema du Monde) بخشی از سازمان سینمایی فرانسه (CNC) به شمار می‌رود که از پروژه‌هایی حمایت می‌کند که در خارج از اروپا تولید می‌شود و هدف از برگزاری این بخش هم، برقراری پل بین پروژه‌ها و تهیه‌کننده‌گان، پخش‌کننده‌گان و هم‌چنین مراکز تولیدات سینمایی است، تا هر سال ده پروژه برتر جهان به مرحله تولید برسد و برای نمایش در سینماهای جهان معرفی شود.

این آثار به صورت مداوم، مورد حمایت اداری سازمان سینمایی فرانسه قرار می‌گیرد و در بخش‌های مختلف جشنواره‌های معتبری هم‌چون جشنواره بین‌‌المللی فلم کن و دیگر جشنواره‌های معتبر جهانی به نمایش درمی‌آید.

سازمان سینمایی فرانسه با حمایت سازمانی و اداری خود تا مرحله نهایی تولید این پروژه‌ها در کنار کارگردان آنان خواهد بود.

بخش «سینمای جهان در کن» که به بخش کشف پروژه‌های جهان مشهور است، هر سال ده سناریو و ده کارگردان برتر دنیا را شناسایی می‌کند که امسال در میان فلم‌نامه‌های زیادی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، ده پروژه برتر انتخاب شد که نام پروژه جدید صحرا مانی، «کابل ملودی» از افغانستان، برای اولین‌بار در کنار کارگردانان کشورهای مصر، هند، برازیل، آرژانتین، فیلیپین، کاستاریکا و گوبان به چشم می‌خورد. این پروژه‌های سینمای داستانی و مستند، در مراحل مختلف تولید قرار دارد که در واقع، آثار اول یا دوم کارگردان‌های‌شان به شمار می‌رود.

این ده کارگردان را «دانیل اربید» کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده لبنانی‌تبار و سرشناس سینمای جهان و مقیم کشور فرانسه همراهی خواهد کرد. این ده کارگردان انتخاب‌شده برای بخش «سینمای جهان در کن» در روزهای برگزاری هفتاد و چهارمین دوره جشنواره بین‌‌المللی فلم کن در کشور فرانسه حضور خواهند داشت تا در روی فرش سرخ کن به دنیا معرفی شوند.

صحرا مانی، کارگردان و تهیه‌کننده مستقل سینمایی، فلم‌های کوتاه «فراسوی برقع»، «مکتب کالو» و فلم مستند سینمایی بلند «هزار و یک زن چون من» و ۱۶ فلم کوتاه مستند و داستانی دیگر را در کارنامه هنری خود دارد و با این آثار، در جشنواره‌های مختلفی در سطح جهان حضور داشته و جوایز معتبری را نیز از آن سینمای افغانستان کرده است. فلم «هزار و یک زن چون من» صحرا مانی، بالغ بر ۲۵ جایزه بین‌المللی را از آن خود کرد، از جمله جایزه بهترین فلم حقوق بشر فرانسه و نورنبرگ جرمنی و جایزه بهترین کارگردانی فلم‌های جنوب آسیا در شهر دوشنبه تاجیکستان و کاتماندوی نیپال. هم‌چنان برنده سه مدال طلا از جشنواره فلم و تلویزیون نیویورک و بهترین کارگردانی از جشنواره معتبر One World Media  از انگلستان شد.

فلم مستند سینمایی «هزار و یک زن چون من»، نخستین ساخته بلند صحرا مانی که اکران آن از سینماهای فرانسه در سال ۲۰۱۹ شروع شد، در نخستین نمایش بین‌المللی خود در سال ۲۰۱۸ مورد استقبال تماشاگران، روزنامه‌نگاران، سینماگران و منتقدان سینمایی قرار گرفت و در همان سال، از نگاه تعدادی از منتقدان و روزنامه‌نگاران مطرح سینمای جهان از جمله گاردین، نیویورک‌ تایمز، فایننشال‌ تایمز و تلراما تجلیل شد.

هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» به ریاست «پیر لسکیو» (Pierre Lescure) و با مدیر هنری «تیری فرمو» (Thierry Frémaux) با وجود شیوع بیماری کشنده کرونا در حالی برگزار شد که برای ورود به سالن‌های سینما و حتا حضور بر فرش قرمز ارایه سند پزشکی دال بر صحت و عدم ابتلا به ویروس کرونا ضروری بود و مهمانان جشنواره ملزم بودند که هر ۷۲ ساعت یک‌بار به مراکز درمانی مراجعه و کارت صحی خود را تمدید کنند.

صحرا مانی برای تقبیح نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان با پوشیدن لباس دست‌دوز زنان بامیان بر فرش سرخ کن حاضر شد. او به رسانه‌ها گفت که فلم «کابل ملودی» تصویری است از مبارزه و تلاش دخترانی که در مکتب‌های ناامن شهر کابل با مرگ می‌جنگند تا چراغ دانش و آگاهی روشن بماند؛ دختران گم‌نامی که هر روز در مکتب‌های ناامن شهر کابل مورد هدف دشمنان علم و روشنایی قرار می‌گیرند. فلم «کابل ملودی» می‌خواهد دختران مکتب‌های شهر کابل در تاریخ معاصر افغانستان ماندگار شوند.

در توضیح تاریخ جشنواره کن و سینمای افغانستان لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۶ در بخش «دو هفته کارگردان‌ها» شهربانو سادات با فلم «گرگ و گوسفند» برای اولین‌بار یک جایزه معتبر از جشنواره کن را برای سینمای افغانستان به دست آورد و فلم دوم این کارگردان به نام پرورشگاه هم در جشنواره کن ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد که تحسین منتقدان را به همراه داشت و نام شهربانو سادات را در رده بهترین کارگردان‌های سال ۲۰۲۰ به انتخاب روزنامه گاردین قرار داد.