فتوای وزارت حج و اوقاف: بازی پابجی شرعاً ناجایز است

وزارت ارشاد، حج و اوقاف با صدور فتوایی بازی انترنتی «پابجی» را «شرعاً» ناروا و ناجایز خوانده است.

در این فتوا که روز شنبه، بیست‌ونهم قوس/آذر همه‌گانی شد، آمده است که بازی‌کنان و تسهیل‌کننده‌گان بازی «پابجی» مرتکب «معصیت و گناه» می‌شوند.

در فتوای وزارت ارشاد، حج و اوقاف، تصریح شده است که بازی «پابجی» در «ذات» خود نامشروع است و فاقد شرایط شرعی جواز یک برنامه تفریحی و سرگرمی است.

طبق فتوای وزارت ارشاد، حج و اوقاب، بازی پابجی سبب ارتکاب «معاصی و جنایات» می‌شود و نظم و سلامت خانواده‌ها و جامعه را برهم می‌زند.

یکی از دلایل دیگری که برای رد جواز شرعی بازی پابجی از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفته شده است، تلقین، ترویج عقاید و رسوم «شرکی و تعظیم» به بت‌ها و مجسمه‌ها است.

در کنار این، دلایل مثل ترویج تفکر «فنا کردن» دیگران برای بقای خود، مصرف کردن پول در راه معصیت و گناه، ضیاع وقت و تأثیر منفی آن بر درس و آموزش کودکان نیز به عنوان دلایل جواز شرعی پابجی یاد شده است.

متن فتوای سه صفحه‌ی وزارت ارشاد، حج و اوقاف درباره بازی پابجی

وزارت ارشاد، حج و اوقاف نتیجه‌گیری کرده است که بازی «پابجی» و سایر بازهای مشابه‌ی آن جواز شرعی ندارد و مسوولان و خانواده‌ها به صورت جدی متوجه این مساله باشد.

براساس آماری که در فتوای وزارت ارشاد، حج و اوقاف ارائه شده است، ۴۲۱ هزار و ۵۰۰ تن از بازی «پابجی» در افغانستان استفاده می‌کنند و مصارف تخمینی سالانه آن به ۱۵ میلیارد  و ۳۰۰ میلیون افغانی می‌رسد.

اداره اترا یا تنظیم‌کننده خدمات مخابراتی هفته گذشته اعلام کرد که بازی پابجی (PUBG) را در افغانستان به گونه موقت مسدود کرده است.

پیش از این کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نماینده‌گان از اداره اترا خواسته بود که بازی پابجی در افغانستان را بسته کند.