علمای دین در بامیان ازدواج‌های اجباری و زیر سن را منع کردند

عالمان دینی و ریاست ارشاد، حج و اوقاف بامیان به منظور آنچه آنان مبارزه با عرف وعنعنات ناپسند و جلوگیری از مصارف گزاف مراسم عروسی خواندند، گرفتن طویانه و شیربها را “حرام” اعلام کردند.

ریاست حج و اوقاف و علمای دینی همچنان در ولسوالی‌/شهرستان های ورس، یکه ولنگ، پنجاب و مرکز شهر بامیان ازدواج‌های اجباری و زیر سن را “خلاف شریعت اسلامی” عنوان کرده و آنرا ممنوع اعلام کردند.

نصرالله بلاغی، مدیر عمومی شورای مساجد ریاست ارشاد، حج و اوقاف بامیان به صدای امریکا گفت:” گله و شیربها حرام است و هیچ حکم شرعی ندارد و باید تلاش گردد تا پولی تحت این عنوان از خانوادهٔ داماد گرفته نشود و مراسم‌ کوچک برگزار شود.”

صلاحیت اجرایی

برخی از عالمان دین در بامیان از مصارف گزاف عروسی‌ و مناسبت‌های دینی انتقاد کرده و برای جلوگیری از آن از حکومت خواستار کمک شدند.

حاجی ناصراخلاقی، یکی از عالمان دین در بامیان گفت:” تلاش می‌کنیم که این فیصله تطبیق شود. اما ما توان اجرایی نداریم، ما حکم می‌دهیم ولی حکومت در زمینۀ تطبیق آن باید ما را یاری رساند.”

ادارۀ محلی بامیان می‌گوید که در زمینۀ تطبیق این فیصله عالمان دین در بامیان نهادهای مختلف حکومتی را بسیج می‌کند.

لطیفه محسنی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی ولایت/استان بامیان گفت:” این فیصله‌ها مغایرت با قانون ندارد و بخش‌های مختلف حکومتی مثل ادارهٔ اطلاعات و فرهنگ، معارف و سایر نهادها دراین زمینه کمک کنند.”

۲۵ گرام طلا

براساس این قطعنامه نه ماده ای علمای دینی در بامیان اخذ گله و مهریه از خانوادهٔ داماد منع اعلام شده است. در برخی ساحات نیز مردم توافق کردند تا مصارف محافل عروسی و خرید جهیزیه به ‌۱۰۰ هزار افغانی کاهش یابد.

دراین قطعنامۀ علما آمده است که هیچ خانوادۀ عروس بالاتر از ۲۵ گرام طلا از داماد درخواست نکنند.

هرچند در گذشته نیز چنین فیصله‌های از سوی شوراهای محلی مردمی صورت گرفته است، اما عالمان دین این‌بار امیدوارند که مردم به فیصلۀ آنان احترام بگذارند.

سیما محمدی، یکی از باشندگان بامیان گفت:” اکثر جوانان ما با مشکلات تشکیل خانواده مواجه است و برخی خانواده ها وقتی بیش از حد مصرف می‌کنند با او زن مثل برده برخورد می‌کند که فکر می‌کنم سبب بروز خشونت‌ها، طلاق و بدرفتاری علیه زنان شده است.”

محافل عروسی در افغانستان همواره پر مصرف است، به همین دلیل بسیاری از جوانان افغان قادر به پرداخت این هزینه‌‌ها نبوده و نمی توانند ازدواج کنند.

برخی از جوانان در بامیان که به دلیل فقر اقتصادی هنوز موفق به تشکیل خانواده نشده اند؛ از این تصمیم علمای دین استقبال کردند.

هرچند قانون برگزاری مراسم‌ عروسی درچهار فصل و ۲۵ ماده در سال ۱۳۹۴ خورشیدی در افغانستان توشیح شد، اما به باور شماری از جوانان این قانون تا کنون کمتر جنبۀ عملی به خود گرفته است.

خشونت‌های خانوادگی

کمیسیون مستقل حقوق بشر بامیان می‌گوید که بسیاری این عرف، عنعنات و رسم و رواج‌ها سبب افزایش خشونت علیه زنان شده است.

جواد دادگر، رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر بامیان گفت: “بخش زیادی از خشونت‌های اعمال شده بر زنان و مطابق آنچه شاک‌های که به ما مراجعه کرده اند ناشی از فضای معلول سنتی و فرهنگی جامعه ما است.”

آقای دادگر افزود که از آغاز سال‌جاری خورشیدی تا کنون ۱۶۸ مورد خشونت علیه زنان در بامیان ثبت شده است.

طبق این فیصله که متنفذین محلی نیز با آن توافق کرده اند، محدودیت‌ مصرف بر جشن عروسی، تشییع و تکفین اموات، مصارف بازگشت از حج و برگزاری مراسم‌ جشن فراغت نیز محدود شده است.