سونیتا علیزاده رپ خوان افغان برنده “جایزه آزادی” فرانسه شد

سونیتا علیزاده هنرمند رپ خوان افغان که در مهاجرت زندگی می کند، برنده «جایزه آزادی» در فرانسه در سال ۲۰۲۱ شد. این جایزه آزادی ابتکاری آموزشی می باشد که هدف آن آگاهی از آزادی، صلح و حقوق بشر است.

سونیتا علیزاده ۲۵ ساله رپری که متولد افغانستان است، به خاطر فعالیت های حقوق بشری و مبارزه اش در برابر ازدواج اجباری با بیشترین آرا برنده جایزه آزادی نورماندی فرانسه برای افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله شد. بیش از ۵۰۰۰ جوان از سراسر جهان به نامزدان سومین دور اهدای این جایزه رای داده و سونیتا علیزاده را برگزیدند.

سونیتا علیزاده در زمان رژیم طالبان در افغانستان متولد شده است. در ۹ سالگی، پدر و مادرش قصد داشتند او را عروس کنند، اما به دلیل جنگ، خانواده اش به ایران گریخت و ازدواج برنامه ریزی شده اش لغو شد. در تهران، یک سازمان غیردولتی دسترسی به تحصیل را برایش فراهم کرد، در جایی که او در کودکی اش تمیزکاری می کرد.

وقتی سونیتا آهنگی از “امینم” خواننده رپ را شنید، علاقمند رپ شد و همین آغازگر موفقیت هایش بود. او شروع به نوشتن و خواندن رپ کرد تا داستان خود را بیان کند و علیه ازدواج اجباری و وضعیت میلیون ها کودک در سراسر جهان را بیان کند که سرنوشتی مشابه دارند.

دویچه وله اولین رسانه ای بود که در مورد اولین تک آهنگ او با عنوان “عروسهای فروشی” گزارش داد و سپس آهنگ هایش توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

وی که به ایالات متحده مهاجرت کرده، اکنون در رشته حقوق بشر تحصیل می کند تا وکیل شود و برای دفاع از زنان و کودکان تلاش کند. او آرزو دارد روزی به کشورش برگردد و ازدواج های اجباری را محو کند.

رخساره قائم مقامی، یک زن فیلمساز ایرانی این دختر مهاجر را کمک می کرد. وی بعدا در مورد سرگذشت سونیتا فیلیمی ساخت که به جشنواره بین المللی فیلم مستند حقوق بشر “یک جهان” در پراگ پایتخت جمهوری چک و جشنواره فیلم در برلین پایتخت آلمان راه یافت.