ستایش از فعالیت‌های فرهنگی «رهنورد زریاب» نویسنده مشهور افغانستان

 از «رهنورد زریاب»  نویسنده معاصر افغانستان به پاس نیم قرن فعالیت فرهنگی، روز گذشته ۲۴سنبله(شهریور) در مراسمی ستایش شد. 

نگاه نو_ در این محفل «سید حسین فخری»، «وفا سمندر» و «سید رضا محمدی» از جمله داستان‌نویسان، نویسندگان و شاعران سرشناس افغانستان درباره فعالیت‌های استاد زریاب، کارکرد ادبی و وضعیت فرهنگی افغانستان صحبت کردند.

شرکت کنندگان این برنامه فرهنگی، آثار آقای زریاب را بی‌نظیر دانستند و گفتند: مسائل فرهنگی در افغانستان به دست فراموشی سپرده شده ‌است اما کسانی مانند استاد زریاب توانسته با تلاش و پشت کار فراوان، هویت فرهنگی این کشور را نگه‌دارند. 

«فرشته حسینی» سردبیر روزنامه راه مدنیت گفت: خوش تر زمانی است که بتوانیم آثار، نوشته‌ها و داستان های استاد زریاب را خانه به خانه، نسل به نسل بخوانیم، فرا بگیریم، با آن ها رویا ببنیم، زندگی کنیم و پنجره‌های فردا را به روی آیندگان بگشایم.

«سیدرضا محمدی» شاعر و نویسنده گفت: نوشته های استاد زریاب گنجینه بزرگی روزگار ما است که ما با آن می توانیم در کنار هر ملتی دیگری، در برابر هر ملتی دیگر بیستیم و بدرخشیم. 

«رهنورد زریاب» نیز گفت: در چندین دهه پسین توجه بنیادی بر رشد فرهنگ در کشور نشده است. هنرها فضیلت هستند. چون فضایل به فراموشی سپرده شده اند؛ هنرها و ادبیات هنر هم در این کشور به فراموشی سپرده شدند. 

گفتنی است که به پاس فعالیت‌های موثر ادبی استاد زریاب، لوح زرین راه مدنیت به وی اهدا شد و همچنان 76سالگی این نویسنده کهنه کار نیز جشن گرفته شد.

استاد «رهنورد زریاب» از نویسندگان و رمان‌نویسان پرآوازه زبان پارسی ‌است که آثارش در افغانستان، ایران، تاجیکستان، هند و دیگر کشورهایی که پارسی‌زبانان زندگی می‌کنند شناخته شده است.

وی ده‌ها داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که رمان «گلنار و آیینه» یکی از بهترین رمان‌های این نویسنده به حساب می‌آید.