روز ملی زبان ازبیکی؛ غنی: فهم زبان‌های مختلف سبب تقویت وحدت ملی می‌شود

امروز از ۲۹ میزان/مهر روز ملی زبان ازبیکی در دفتر ریاست جمهوری و با حضور مقام‌های بلندپایۀ دولتی، معاون نخست وزیر ازبیکستان و شماری از فرهنگیان و نویسندگان بزرگداشت شد.

در اعلامیه‌ای که از آدرس ارگ منتشر شده آمده که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در این مراسم زبان ازبیکی را در کنار دیگر زبان‌ها، زبان “وصل” عنوان کرده و گفته به هر اندازه که فهم شهروندان از هر زبان بیشتر شود، وحدت ملی و روابط منطقه‌ای تقویت می‌شود.

آقای غنی پارسال در دیداری با برخی بزرگان قوم ازبیک ۲۹ میزان را روز ملی زبان ازبیکی عنوان کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

اما نامگذاری این روز به روز ملی زبان ازبیکی از سوی رئیس جمهور چه تاثیری بر تقویت این زبان کرده است؟

اسدالله ولوالجی، شاعر و نویسندۀ زبان ازبیکی به رادیو آزادی گفت که نامگذاری یک روز به زبان ازبیکی از سوی رئیس جمهوری گام درستی است، اما کاری برای غنامندی این زبان صورت نگرفته است: “من به این باور هستم که اضافه از این خبرهای تشریفاتی مردم به کارهای بنیادی نیاز دارند. به نظر من رئیس جمهور افغانستان و کابینه به جای این که شعار سر دهند، خوب است که زبان ازبیکی را در مکتب‌ها به دانش‌آموزان آموزش دهند و سرمایه‌گذاری کنند، خوب است.”

آقای ولوالجی می‌گوید در مناطقی که ازبیک‌ها زندگی می‌کنند، هنوز هم زمینۀ آموزش به زبان خودشان فراهم نشده است.

او خواهان اقدامات جدی حکومت در این راستا شد.

در همین حال سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در نشستی در کابل خواهان همکاری تمام نهادهای فرهنگی و علمی در این راستا شد: “از تمام نهادهای فرهنگی و اکادمیک می‌خواهم که از هیچ‌گونه تلاش در راستای تمام زبان‌ها به ویژه زبان ازبیکی دریغ نکنند. ساختن یک فرهنگ اصل و غنی وظیفۀ اساسی ما است.”

سرور دانش
سرور دانش

آقای دانش گفت که آموزش به زبان خود حق هر قوم است.

افزون بر این، در فاریاب در شمال افغانستان از سه روز به این سو مقام‌های محلی و مردم محل به مناسبت ۲۹ میزان روز ملی زبان ازبیکی جشن بر پا می‌کنند و از این روز بزرگداشت می‌کنند.

هر چند از گویشوران زبان ازبیکی در سراسر جهان آمار دقیقی در دست نیست، اما بر بنیاد برخی تخمین‌ها از ۲۷ تا ۳۰ میلیون نفر به این زبان در کشورهای ازبیکستان، افغانستان، تاجیکستان، قرغیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه سخن می‌گویند.

ازبیکی زبان رسمی ازبیکستان است.

در افغانستان فارسی و پشتو زبان‌های رسمی و ازبیکی و پنج زبان دیگر به عنوان “زبان سوم رسمی” در مناطقی که گویندگان آنها اکثریت هستند، شناخته شده است.