راه‌یابی پیانو نوازان جوان افغان به مکتب موسیقی در امریکا

آرسن برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ پیانو از مکتب موسیقی لانگی در کمبریج، در ایالت ماساچوست امریکا بورس تحصیلی گرفته‌است و قرار است تا دو ماه دیگر برای فراگیری درس‌هایش، امریکا برود.

دانش آموزان فارغ شده از انستیتوت ملی موسیقی در خوب‌ترین اکادمی‌های موسیقی و دانشگاه‌های جهان برای دریافت بورس آزادانه رقابت می‌کنند.

به‌گفتۀ احمدناصر سرمست رییس این انستیتوت، این دانش آموزان با مهارت‌های حرفه‌یی موسیقی فارغ می‌شوند؛ اما زمینۀ فراگیری مراحل بعدی و پیشرفته مهارت‌ها، در افغانستان برای شان فراهم نیست. 

قراراست آرسن فهیم و مرام عبدالله، دو پیانو نواز جوان این انستیتوت برای ادامۀ تحصیلات خود تا دو ماه دیگر، به امریکا بروند. 

اکنون پانزده دانش آموز فارغ شده از این انستیتوت در اکادمی‌های موسیقی و دانشگاه‌های جهان مشغول تحصیل استند. 

آرسن فهیم ۱۲ ساله بود که با پیانو آشنا شد و اکنون در ۲۱ سالگی از انستیتوت ملی موسیقی افغانستان پیانو نواز و رهبر ارکستر فارغ می‌شود. 

آرسن با هدف نشان دادن قدرت موسیقی و تغییر برای جامعه، پیانو می‌نوازد. 

او در اعتراض به کشته شدن خبرنگاران، قتل فرخنده، جان باختن دکترناکامورا و مبارزه سیاه پوستان امریکا، نیز آهنگ ساخته‌است. 

او در این باره گفت: «پارسال جورج فلوید در امریکا توسط پولیس کشته شد و همان باعث این شد که این پارچه را من برای شان نوشته کنم و برای من بسیار الهام بخش بود که ده ها هزار نفر به روی سرک برآمدند و خواستند که از سیاه پوستان دفاع کنند.»

آرسن برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ پیانو از مکتب موسیقی لانگی در کمبریج، در ایالت ماساچوست امریکا بورس تحصیلی گرفته‌است و قرار است تا دو ماه دیگر برای فراگیری درس‌هایش، امریکا برود. 

او گفت: «در هر کشوری مخصوصا در کشوری مثل افغانستان موسیقی یک وسیله یی برای مبارزه و تغییر شود.»

در این انستیتوت موسیقی شرقی و غربی آموزش داده می‌شود و ارکستر زهره این نهاد که همه اعضای دختران استند، تاکنون در داخل و بیرون از افغانستان ده‌ها کنسرت داشته‌اند و این انستیتوت بیش از ده جایزۀ معتبر از سراسر جهان دریافت کرده‌است. 

مینه کریمی، چیلو نواز گفت: «بعد از این که مکتب خلاص شد، مثلا باید یک کشور دیگر به درس خواندن برویم.»

رییس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت که اکنون پانزده جوان دختر و پسر فارع شده از این نهاد در دانشگاه‌ها و اکادمی‌های موسیقی جهان مصروف تحصیل استند. 

او افزود: «توانمندی های این ها شاگردان ما را قادر می سازد که برای به دست آوردن بورسیه های در بزرگترین اکادمی های موسیقی رقابت کنند.»

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی ایجاد شد. این انستیتوت از صنف چهار دانش آموز می‌پذیرد و تا صنف چهارده آموزش می‌دهد.  

آموزگاران آنان نوازنده‌گان داخلی و خارجی استند.