ایران در هرات سمینار مدل‌های رفتاری برگزار کرد

نخستین سمینار سه روزه‌ آشنایی با “مهارت‌ها و مدل‌های رفتاری” مرکز فرهنگی ایران در هرات برگزار شد و مورد استقبال بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران خاص در افغانستان قرار گرفت.

به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات، این سمینار و کارگاه آموزشی که به مدت سه روز در ۲ نوبت صبح و عصر از سوی مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، با استقبال شرکت کنندگان خاص افغان قرار گرفت.

این سمینار و کارگاه آموزشی برای افراد خاصی نظیر مدیران، معلمان مدارس خصوصی، دولتی و دانشگاهیان هرات برنامه‌ریزی شده بود و با تدریس استاد مدعو ایرانی سید رضا آل طه در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی ایران در ولایت هرات برگزار شد و نیز افرادی نظیر صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، نیک‌فر رایزن تجاری_فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، رضایی دستجردی وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، محمد آقای روحانی رئیس مدرسه علمیه صادقیه هرات، حسیب رئیس مرکز قرآن و عترت ولایت هرات، سید اکرام الدین حبیبی رئیس اتحادیه مدارس خصوصی ولایت هرات و جمع کثیری از فرهنگیان و نخبگان این ولایت نیز در آن حضور داشتند.

در ابتدای این سمینار رضایی دستجردی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در این نشست آموزشی، برگزاری این سمینارها را گامی موثر در ارتقای توانایی های علمی و اجرایی مدیران افغان و همچنین نزدیکی و شناخت دو ملت افغانستان و ایران نسبت به هم توصیف کرد و گفت: «مدل های رفتاری (DISC) به عنوان یک ابزار قدرتمند در حیطه شناخت رفتار افراد در دنیا شناخته شده است.»

وی همچنین از استقبال زیاد شهروندان هرات از این سمینار قدردانی و ابراز امیدواری کرد که در آینده نیز این قبیل سمینارهای کاربردی بر اساس نیاز و ذائقه مخاطبین در ولایت هرات برگزار شود.

همچنین روحانی مدیر مراکز آموزشی بوستان توحید ولایت هرات نیز طی سخنانی با ابراز امتنان از مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات جهت برگزاری چنین سمینارهایی، خواستار برگزاری سمینارهای دیگر در این زمینه در این ولایت و افغانستان شد.

در مراسم اختتامیه این سمینار نیز صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، با قدردانی از مرکز فرهنگی ایران در هرات برگزاری سمینارهای آموزشی را موثر دانسته و گفت: «برگزاری سمینارهایی با این کیفیت در ولایت هرات امری بسیار مهم برای شهروندان این ولایت است و ما همیشه سعی داریم که با برگزاری این محافل فرهنگی و دعوت از اساتید پرتلاش ایرانی در اعتلای سطح دانش هرات و هراتیان تلاش کنیم.»

این سمینار از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و با استقبال چشمگیر جامعه فرهنگیان و دانشگاهیان هرات مواجه شد؛ تلویزیون محلی، تابان” این کشور نیز ضمن ضبط کامل این برنامه نسبت به پوشش آن در کنداکتور برنامه های آموزشی آن شبکه محلی اقدام کرد.

مدل ‌های رفتاری (DISC)‌ معیاری است برای شناخت و رمزگشایی رفتار افراد و پیش بینی رفتارهایی که به طور معمول از آنها مشاهده می شود. این مدل کمک می کند که با افراد متفاوت در موقعیت های مختلف، بطور موثر و موفقیت آمیز ارتباط برقرار کنیم.

شایان ذکر است که به کمک این مدل می‌توانیم متوجه شویم که در موقعیت‌­های متفاوت، چگونه رفتار نکنیم و چگونه می­ توانیم تعاملی موثرتر و موفقیت آمیز با همه افراد پیرامون­ خود از جمله در محیط های کسب و کار، در برابر رئیس، همکار، همسر و همچنین در تربیت و آموزش فرزندان خود داشته باشیم.  

در انتها فراگیران این دوره بر اساس مدل‌های رفتاری (DISC) توانایی یافتند تا دلایل رفتار دیگران را درک کرده و توانایی مطابقت مدل رفتاری خود با دیگران را به دست آورند. این فرآیند جزء پیچیده ترین و سخت ترین قسمت ارتباط است که دلیل آن پیچیده بودن روان و شخصیت انسان می باشد.