بایدن: امریکا و متحدانش حمله «غیرموجه» روسیه به اوکراین را قاطعانه پاسخ می‌دهند

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، اعلامیه‌ای را در مورد تصمیم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور اوکراین برای اجرای عملیات ویژه نظامی در دنباس اوکراین صادر کرد و به مسکو هشدار داد که واشنگتن و متحدانش پاسخ قاطع می‌دهند. ناتو نیز آن‌چه را حمله غیرموجه پوتین به اوکراین خوانده، محکوم کرده است.

بایدن در این بیانیه که ساعتی پس از صدور مجوز این عملیات از سوی پوتین نشر شد، گفت که مردم اوکراین از حمله «غیرموجه و غیرقانونی» روسیه رنج می‌برند و پوتین یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه‌بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.

او تأکید کرد که روسیه به تنهایی مسوول «مرگ و ویرانی» ناشی از این جنگ خواهد بود و امریکا و متحدانش به شیوه متحد و قاطع پاسخ روسیه را خواهند داد. او تأکید کرد که جهان روسیه را مسوول خواهد دانست.

جو بایدن گفت که وضعیت در اوکراین را از کاخ سفید زیر نظر خواهد داشت و با تیم امنیت ملی خود به‌ به‌روزرسانی وضعیت ادامه خواهد داد.

او گفت که با همتایان خود در گروه۷ ملاقات می‌کند و سپس با مردم امریکا صحبت خواهد کرد تا عواقب بیش‌تری را که امریکا و متحدانش به این اقدام «تجاوزکارانه» بی‌مورد علیه اوکراین، صلح و امنیت جهانی به روسیه تحمیل خواهند کرد، اعلام کند.

رییس جمهور امریکا هم‌چنان گفت که با متحدان خود در ناتو هماهنگ می‌کند تا از پاسخ قوی و متحد اطمینان حاصل کند که از هرگونه تجاوز علیه قلمرو ناتو جلوگیری می‌شود. او در پایان گفته است که به حق مردم شجاع اوکراین یک‌جا با همسرش دعا می‌کند.

این در حالی است که از وزارت داخله/کشور اوکراین نقل شده است که برخی از مراکز نظامی اوکراین در کیف و خارکیف هدف حملات موشکی قرار گرفته است.

وزیر خارجه اوکراین نیز گفته است که پوتین تهاجم تمام عیار را علیه این کشور آغاز کرده است و شهرهای اوکراین زیر حملات است. او از جهان خواسته است که جلو پوتین را بگیرد.

پوتین بامداد روز پنج‌شنبه، پنجم حوت/اسفند، مجوز اجرای عملیات نظامی را در دونباس که شامل دو منطقه جدایی‌طلب که از نظر روسیه واحدهای مستقل هستند، صادر کرد. پوتین هرچند گفت که درگیری با اوکراین اجتناب‌ناپذیر است، اما تصریح کرد که قصد اشغال اوکراین را ندارد. او هم‌چنان از سربازان اوکراین خواست سلاح را زمین بگذارند و به خانه‌های خود برگردند.