بدترین سخنرانی ریاست جمهوری بایدن

منبع: سی‌ان‌ان

نویسنده: پیتر برگن، تحلیل‌گر امنیت ملی سی‌ان‌ان

مترجم: سیدجمال اخگر


رییس جمهور بایدن روز پنج‌شنبه در دفاع از تصمیم نامعقول و عجولانه عقب‌نشینی خود از افغانستان، در اظهاراتی که پر از دروغ، ادعاهای غلط و استدلال ضعیف بود، صحبت کرد.

نخست، بایدن ادعا کرد که به توافق‌نامه دولت ترمپ که در سال ۲۰۲۰ با طالبان به امضا رسیده بود، متعهد است تا نیروهای امریکایی را در ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون کند. با توجه به این‌که توافق‌نامه مربوط دولت قبلی است، پس از نظر قانونی لازم‌الاجرا نیست. هم‌چنین خروج نیروها به قطع رابطه طالبان با القاعده مشروط شده بود که نظر به گزارش ماه گذشته سازمان ملل، این گروه هنوز هم با القاعده روابط خود را قطع نکرده است. در توافق‌نامه پیش‌بینی شده بود که طالبان با دولت افغانستان وارد گفت‌وگوهای واقعی شوند؛ اما به گفته عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، این گروه تاکنون برای گفت‌وگوی واقعی حاضر نشده است. آقای عبدالله هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفت که «در این مذاکرات» پیش‌رفت بسیار اندکی صورت گرفته است.

از برنامه جامع اقدام مشترک توافق هسته‌ای ایران باید آموخت. دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ معامله‌ای را با کشور ایران مبنی بر کاهش غنی‌سازی اورانیوم انجام داد که ایرانیان به این توافق‌نامه متعهد ماندند. طبق گزارش بازرسان بین‌المللی و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، آن‌ها سوخت هسته‌ای را غنی‌سازی نمی‌کردند. این معامله با همکاری سه کشور متحد امریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) انجام شد. با این حال، دولت ترمپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. این در حالی است که بایدن اکنون توافق‌نامه‌ای را با یک گروه تروریستی که پای‌بند مفاد آن نیست، احترام می‌گذارد.

دوم، بایدن در سخنرانی خود ادعا کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، با قوت تلاش می‌کند تا راه‌حلی را برای مذاکره بین طالبان و دولت افغانستان پیدا کند. این یک تصور خیالی است؛ زیرا او همان کسی است است که در دوره دولت ترمپ رهبری مذاکرات صلح با طالبان را برعهده داشت و قسمت عمده‌ای از افغانستان را براساس یک فرضیه مسخره (طالبان روابط خود با القاعده را قطع کنند و هم‌چنین وارد مذاکرات صلح واقعی با دولت افغانستان شوند)، به این گروه واگذار کرد.

به هر صورت، رهبران افغانستان، خلیل‌زاد را متهم کردند که آن‌ها را از مذاکرات با طالبان دور نگه داشته است. اتهامی که مقامات دولت ترمپ همواره آن را رد کرده است. روند صلح به رهبری خلیل‌زاد طی سه سال گذشته کارگر واقع نشد. اکنون چه معجزه‌ای اتفاق افتاده که ناگهان این روند موثر واقع شده است و موفقانه به پیش می‌رود؟

سوم، بایدن گفت که ایالات متحده نمی‌تواند برای همیشه در افغانستان بماند، ولی سه چهارم قرن است که ۲۸۰۰۰ سرباز امریکایی در کوریای جنوبی پس از جنگ کوریاها حضور دارند؛ زیرا ایالات متحده یک منافع استراتژیک در دفاع از کشور علیه استبداد هسته‌ای کوریای شمالی کیم جونگ اون دارد. بنابراین، ایالات متحده می‌توانست ۲۵۰۰ سرباز خود را که کم‌تر از ۱۰ درصد پرسونل خدمات امریکایی در کوریای جنوبی‌اند، در افغانستان حفظ کند، تا دولت آن کشور قادر می‌شد با طالبان و متحدان جهادی آن‌ها مانند القاعده، مبارزه کند.

چهارم، بایدن به طور حیرت‌آوری اشاره داشت که اگر ایالات متحده در افغانستان حضور نظامی داشته باشد، به نوعی قدرت کافی برای «رقابت استراتژیک با چین و سایر کشورها» نخواهد داشت. ارتش امریکا از ۱٫۳ میلیون پرسونل فعال تشکیل شده است و هنوز نمی‌تواند ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان مستقر کند؟ با استفاده از تکیه کلام بایدن باید گفت: چه می‌گویی مرد؟

بایدن پس از سخنرانی خود به خبرنگاران گفت که «بسیار بعید» است که طالبان افغانستان را تصرف کنند؛ چیزی که جامعه اطلاعاتی وی، خلاف آن را هشدار می‌دهد.

هم‌چنین بایدن گفت که افغانستان هرگز یک کشور یک‌پارچه نبوده است، این دعای وی عجیب و غریب است؛ در حالی که افغانستان از سال ۱۷۴۷ به بعد متحد و یک‌پارچه بوده است و آن را از ایالات متحده قدیمی‌تر می‌کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وی شباهت‌هایی را بین عقب‌نشینی از افغانستان و ویتنام در سال ۱۹۷۵ می‌بیند، اظهار داشت: «نه، هیچ شباهتی ندارد.» وی در ادامه گفت: «هیچ‌گاه شما شاهد وضعیتی که مردم از پشت بام سفارت ایالات متحده در افغانستان به هلی‌کوپترها بالا شوند، نخواهید بود.» اما یک مقام ارشد آگاه امور دفاعی به سی‌ان‌ان گفت که تخلیه فوری دقیقاً یکی از موارد احتمالی است، برنامه‌ریزان ارتش امریکا برای آن آماده می‌شوند. با استفاده از تکیه کلام بایدن باید گفت که همه سخنرانی‌ او، چیزی جز چرندیات نبود.

پیتر برگن، تحلیل‌گر امنیت ملی شبکه خبری سی‌ان‌ان، معاون رییس در نهاد امریکایی جدید و استاد دانشگاه ایالت آریزونا است. او نویسنده کتاب «ظهور و سقوط اسامه بن لادن » است. دیدگاه‌های مطرح‌شده، مربوط خود او می‌شود.