از رأی میکی موس تا آرای باطله؛ وکیل ترمپ دادگاه را به خنده انداخت

رودی جولیانی، وکیل دونالد ترمپ ، رئیس جمهوری آمریکا در جلسه دادگاه رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات، با اشاره به کارتون میکی موس و ماجرای تقلب در انتخابات زمان کندی، سبب خنده حضار شد.

پرونده ادعای دونالد ترمپ مبنی بر تقلب در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان است اما وکلای دولت او تا اینجای کار تقریباً هر بار که به طرح موضوع در برابر قاضی پرداختند، در اثبات ادعای خود شکست خوردند.

جولیانی در دادگاه روز پنج شنبه ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان) تنها به یک مورد خاص تقلب در ویلیامزپورت در ایالت پنسیلوانیا اشاره کرد که ظاهرا آن هم مورد پسند واقع نشد.

با وجود ادعای مطرح شده در شکایت ترمپ مبنی بر وجود «تقلب گسترده»، وکیل ترمپ اقرار کرد که نمی‌تواند به یک مورد خاص تقلب رای‌دهندگان اشاره کند. وی با تأکید بر این که «هیچ کس نمی‌داند کی رأی داده و کی رأی نداده»، به شوخی خطاب به قاضی گفت: «عالیجناب، تا آنجا که ما می‌دانیم، احتمالا آن برگه‌های رأی از طرف میکی موس بوده‌ است.»

این جمله شنوندگان مراسم دادگاه را به خنده انداخت.

جولیانی افزود: «خوشبختانه ما کارمندان انتخاباتی داریم که چنین کاری را بررسی می‌کنند و افرادی هم که خودشان ناظرند همین کار را انجام می‌کنند.»

گفته می‌شود که جولیانی در اظهارات خود یک نظریه قدیمی توطئه را نیز مطرح کرده که بر اساس آن ریچارد دالی در جریان انتخاب شهردار شیکاگو در سال ۱۹۶۰ تقلب کرده تا به انتخاب جان اف کندی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند. جمهوریخواهان تا کنون بارها این نظریه توطئه را مطرح کرده‌اند، اما بسیاری در آمریکا می‌گویند چنین ادعایی دروغ است.

در دادگاه، به نظر می‌رسید رودی جولیانی آمار رأی‌هایی را که به ادعای او باید باطل شود از قبل آماده نکرده بود زیرا یک بار شمار این رأی‌ها را ۶۸۰ هزار و بار دیگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار برگه اعلام کرد.

وکیل ترمپ در جایی هم با تردید در مورد معنی واژه opacity (ابهام، عدم شفافیت) خطاب به قاضی گفت: «درباره معنی این واژه مطمئن نیستم. احتمالا به این معنی است که شما می‌توانید خوب ببینید. واژه سنگینی است، عالیجناب.»

برخی می‌گویند لغزش‌های جولیانی به خاطر آن است که او پس از ۳۰ سال، نخستین بار بود که برای بحث در مورد پرونده‌ای به عنوان وکیل در دادگاه حاضر می‌شد. با این حال گفته می‌شود که او قصد دارد در این پرونده روزی ۲۰ هزار دلار مطالبه کند.

جلسه بعدی این دادگاه، آخرین جلسه برای استماع شکایت انتخاباتی ترمپ خواهد بود، رئیس جمهوری که هنوز شکست خود در انتخابات را نپذیرفته است.