ادامه جنجال‌های چین و استرالیا؛ کانبرا به خاطر جنایات در افغانستان عذرخواهی کند

وزارت خارجه چین در ادامه جنجال‌ها درباره واکنش پکن به جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان گفت که کانبرا باید بخاطر این جنایات عذرخواهی کند.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در واکنش به توئیت «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان آن را «توهین‌آمیز» خوانده و اظهارداشت که پکن باید از انتشار این توئیت «شرمسار» باشد.

لیجیان صبح امروز با انتشار توئیتی ضمن محکومیت جنایات نیروهای استرالیایی در افغانستان تصویری را منتشر کرده بود که در زیر پرچم استرالیا اجساد افرادی که ظاهراً غیرنظامیان افغان بودند وجود داشت و یک نظامی استرالیایی نیز چاقویی را بر گلوی یک کودک افغان قرار داده و گفته بود: «نگران نباش، ما می‌آییم تا برای شما صلح بیاوریم».

«هوا چونینگ» دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین در حمایت از ژائو لیجیان گفت: طرف استرالیایی که چنین واکنش محکمی به توئیت همکارم نشان داده آیا بدان معنی است که آن‌ها فکر می‌کنند کشتار بیرحمانه افغان‌ها موجه است؟ جان افغان‌ها مهم است … آیا نظامیان استرالیایی نباید (بخاطر جنایاتشان در افغانستان) احساس شرم کنند؟

وی افزود: برخی نظامیان استرالیایی جنایات جدی در افغانستان مرتکب شده‌اند، جزئیات آن تکان‌دهنده و زننده است از جمله جمع کردن مردان و پسران که پس از آن به ضرب گلوله کشته شدند و یا در حالی که چشم‌های آن‌ها بسته بود گلویشان بریده شد… دولت استرالیا باید عذرخواهی کند.

ژائو لیجیان پیش از این نیز با انتقاد از برخی کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر تاکید کرده بود که واقعیت‌های فاش شده و مستند از جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان ریاکاری کشورهای غربی درباره حقوق بشر و آزادی‌های مبتنی بر حقوق بشر را آشکار می‌کند.