میترا: مینیاتوری می‌کنم تا اندوه نرفتن به مکتب/مدرسه فراموشم شود

میترا، دانش‌آموز صنف یازدهم که نمی‌تواند به مکتب برود، کار مینیاتوری را آغاز کرده است.

میترا که یک سال می‌شود از آموزش محروم است، می‌گوید، می‌خواهد با مینیاتوری و ساختن وسایل تزئینی اندوه نرفتن به مکتب را فراموش کند.

او به رادیو آزادی گفت، طالبان به خاطر بسته کردن مکاتب به روی دختران باید پاسخ‌گو باشند: “من حق این را ندارم که مکتب/مدرسه برم، ادامه بتم و تحصیل بکنم، یک سال شد، طالبان باید این را جواب بته و باید پاسخ‌گو باشد که چرا مکتب را به روی دختران بستند، چرا مکتب را به روی میلیون‌ها دختر بستند، چرا دختران را خانه نشین کردند.”

میترا که در گذشته بازیکن فوتبال نیز بود، می‌گوید، ادامهٔ تحصیلات عالی مانند فوتبالر شدن برایش ناممکن به نظر می‌رسد.

این در حالیست که ملاله یوسفزی، یکی از فعالان حق آموزش دختران و برندهٔ جایزهٔ جهانی صلح نوبل، ۲۴ سپتمبر در صفحهٔ توییترش نوشته است، با شهباز شریف، صدراعظم پاکستان صحبت کرده که بالای طالبان فشار بیشتر وارد کند تا به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه دهند به مکتب بروند.

او همچنان نوشته است، امروز افغانستان یگانه کشوری است که دختران در آن حق رفتن به مکاتب متوسطه را ندارند.

ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی

ملاله یوسفزی در حالی این اظهارت را مطرح می‌کند که پیش از این حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفت‌وگو با مجلهٔ شپیگل جرمنی گفته بود، بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران

بالاتر از صنف ششم برنامۀ پاکستان است.

رادیو آزادی خواست در این مورد دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشد، اما عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان دستیاب نشد.

اما او پیش از این به رادیو آزادی گفته بود، برای بازگشایی مکاتب منتظر فرمان رهبر شان هستند.

در عین حال چندی پیش نورالله منیر، سرپرست وزیر معارف پیشین حکومت طالبان در یک نشست خبری در ارزگان گفته بود، مسلهٔ رفتن دختران به مکتب مشکل فرهنگی مردم افغانستان است و برخی افراد دوست ندارند دختران بالاتر از ۱۶ سال‌شان به مکتب بروند – آنچه که واکنش‌ها تندی را به همراه داشت.

پیش از این انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد نیز در توییترش نوشته بود که مسدود ماندن مکاتب دختران در افغانستان به تمام این کشور آسیب می‌رساند و یک نقض توجیه ناپذیر به حقوق دختران افغان می‌باشد.

با آنکه حکومت طالبان همواره بخاطر بسته کردن مکاتب به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در داخل و بیرون افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته، اما با آن هم تا به حال هیچ اقدامی برای بازگشایی مکاتب نکرده است.