ازدواج زیرسن هنوز در افغانستان قربانی می‌گیرد؛ یونیسف: دختر ۲۰ روزه برای ازدواج در آینده پیشنهاد می‌شود

هنریتا فور، رییس اجرایی یونیسف ناوقت روز جمعه ۲۱ عقرب در بیانیه‌ای گفت که گزارش‌های را دریافت کرده اند که برخی خانواده‌ها در افغانستان به خاطر دریافت جهیزیه، دختران ۲۰ روزۀ شان را برای ازدواج در آینده پیشنهاد کرده اند.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از افزایش ازدواج کودکان به ویژه دختران در افغانستان نگرانی کرده و خواستار توجه در این زمینه شده است.

بر اساس تخمین صندون وجهی سازمان ملل متحد، ۲۸ درصد زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله در این کشور، قبل از سن ۱۸سالگی ازدواج کرده اند.

رییس اجرایی یونیسف، همه‌گیری کووید۱۹، تداوم بحران غذایی و آغاز فصل زمستان، بسیاری از خانواده‌ها را در این کشور با مشکل مواجه ساخته و گفته است که سال گذشته، حدود نصف جمعیت افغانستان به نیازهای ضروری مانند آب پاک آشامیدنی دسترسی نداشتند.

در این بیانیۀ یونیسف آمده است که حتا قبل از بی‌ثباتی‌های سیاسی اخیر در این کشور، یونسیف و دیگر نهادهای بین‌المللی، ۱۸۳ مورد ازواج کودکان و ۱۰ مورد فروش کودکان را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ولایت‌های هرات و بادغیس ثبت کرده بودند.

ملل متحد گفته است که این کودکان از شش ماه تا ۱۷ سال عمر داشتند که از سوی خانواده‌های شان در این سال‌ها، به ازدواج و فروش داده شدند.

خانم فور افزایش ازدواج کودکان در افغانستان را نگران‌کننده عنوان کرده و گفته است: “وضعیت بسیار وخیم اقتصادی در افغانستان خانواده‌های بیش‌تری را به عمق فقر سوق می‌دهد و آن‌ها را مجبور به انتخاب‌های نا امیدکنندۀ می‌کند.”

رییس اجرایی یونیسف آموزش کودکان در مکاتب را، بهترین گزینه برای جلوگیری از ازدواج کودکان در افغانستان عنوان کرده و اما هشدار داده است که با مسدون بودن مکاتب در افغانستان و اجازه نیافتن دختران به آموزش، ممکن ازدواج کودکان زیر سن ۱۸ در این کشور افزایش یابد.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان گفته است که برای جلوگیری از ازدواج کودکان در افغانستان برنامه‌های تازۀ را روی دست دارد. این سازمان گفته است که برای نیازمندان و خانواده‌های نادار در افغانستان پول نقد کمک می‌کند تا از کار شاق کودکان و ازدواج آنان در این کشور جلوگیری شود.

یونیسف همچنین از طالبان خواسته است که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب را به روی دختران در این کشور باز کرده و برای معلمان زن نیز اجازه دهند تا آنان دوباره به کار شان برگردند.