دزدی زیر نام طالب در پایتخت؛ باشنده‌گان کابل از افزایش سرقت‌های مسلحانه شکایت دارند

شماری از باشنده‌گان کابل از افزایش سرقت‌های مسلحانه شکایت دارند و می‌گویند که شماری از افراد زیر نام طالب، خانه‌های مردم را غارت می‌کنند. این باشنده‌گان تصریح می‌کنند که چندین بار به مسوولان امنیتی طالبان مراجعه کرده‌ و موضوع را در میان گذاشته‌اند، اما آب از آب تکان نخورده و قضایای سرقت بررسی نشده است. در همین حال طالبان می‌پذیرند که در برخی نقاط شهر کابل، سرقت‌های مسلحانه گزارش شده و شماری از افراد با سوءاستفاده از نام‌ آن‌ها دست به دزدی می‌زنند. به گفته مسوولان امنیتی طالبان، نیروهای آن‌ها در تلاش‌اند تا این افراد را بازداشت کنند و مورد پی‌گرد قرار دهند.

از تسلط طالبان بر کابل بیش از دو ماه می‌گذرد. در این مدت شهریان کابل بارها شاهد سرقت‌های مسلحانه زیر نام طالبان بوده‌اند. طالبان با وجودی‌ که می‌پذیرند شماری از افراد با سوءاستفاده از نام‌ آن‌ها دست به سرقت می‌زنند، اما تاکنون برای جلوگیری از آن اقدام نکرده‌اند. در تازه‌ترین مورد، دو روز پیش دو خانه در کمپنی و ارزان‌قیمت شهر کابل مورد سرقت قرار گرفت و دزدان مسلح دار و ندار آن‌ها را به یغما بردند. یک منبع که نخواست نامی از وی گرفته شود، با تأیید این مورد گفت که حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح روز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم سنبله/شهریور، پنج فرد مسلح که خود را از نیروهای طالبان معرفی کرده‌اند، وارد خانه یکی از دوستانش شده‌اند.

به گفته او، این افراد به صاحب خانه گفته‌اند که برای‌شان گزارش رسیده‌ است که وی با گروه داعش رابطه دارد، از این رو باید خانه‌اش را تلاشی کنند. به گفته منبع، افراد مسلح، صاحب خانه و پسرش را مورد لت‌وکوب قرار داده و «دهن و دست‌های‌»‌شان را بسته و سپس تمامی اتاق‌های خانه را زیر و رو کرده‌اند. او افزود که دزدان مسلح، مبایل‌های اعضای خانواده، مقداری پول نقد و طلا را از خانه با خود برده‌اند.

این منبع خاطرنشان کرد که لحظاتی پس از این رویداد، حوزه امنیتی کمپنی و ولسوالی/شهرستان پغمان را در جریان گذاشته‌اند، اما تاکنون قضیه‌شان پیش‌رفت نداشته است. وی تصریح کرد که مسوولان این ادارات امنیتی اذعان کرده‌اند که برخی از افراد از نام طالبان سوءاستفاده می‌کنند و دست به سرقت مسلحانه می‌زنند. این نهادها اما تأکید کرده‌اند که در تلاش شناسایی و بازداشت این افراد هستند. از سوی دیگر، این منبع از افزایش سرقت‌های مسلحانه در ولسوالی پغمان و ساحات کمپنی شکایت کرد. به گفته او، شماری از افراد در جریان یک هفته گذشته، به چندین خانه و دکان‌ها دست‌برد زده‌اند.

در همین حال یک منبع دیگر نیز که نخواست نامی از وی برده شود، سه روز پیش چهار فرد مسلح که خود را از نیروهای طالبان معرفی کرده‌، به خانه‌اش دست‌برد زده‌اند. طبق گفته‌های او، این افراد به اتهام این‌که گویا اعضای خانواده‌ او با گروه داعش هم‌دست‌اند، بدون اجازه وارد خانه‌اش شده‌اند. وی تصریح کرد، زمانی ‌که برادرش از این افراد حکم و کارت هویت خواسته‌، مورد لت‌وکوب قرار گرفته است و افراد مسلح از زنان خانواده خواسته‌اند که سلاح و مهمات را تحویل دهند. این منبع افزود، زمانی ‌که اعضای خانواده برای‌شان گفته‌اند که هیچ ارتباطی با داعش ندارند و هیچ سلاحی در نزد آنان وجود ندارد، خودشان با زور دست به تلاشی خانه زده‌اند.

او گفت که این دزدان مسلح تمامی خانه را زیر و رو کرده‌ و قفل بکس‌ها را شکستانده‌اند. به گفته این منبع، پس از آن‌که دزدان سلاح و مهمات پیدا نکرده‌اند، مقداری پول نقد و زیورآلات اعضای خانواده را با خود برده‌اند. او از این‌که دزدان در روز روشن و به نام طالبان سرقت می‌کنند، سخت انتقاد دارد. این منبع از طالبان خواست که جلو چنین سرقت‌ها را بگیرند و افرادی را که از نام آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند، بازداشت کنند.

همین‌طور شماری از باشنده‌گان ولسوالی بگرامی کابل مدعی‌اند که روز گذشته چند نفر مسلح سوار بر دو رنجر، به یک خانه یورش برده و گفته‌اند که در جست‌وجوی افراد وابسته به گروه داعش‌اند. طبق این ادعاها، این افراد به مردم محل اجازه مداخله و تماس گرفتن به حوزه امنیتی را نداده‌اند. به گفته آنان، این افراد با سرقت پنج هزار دالر امریکایی پول نقد و مقداری زیورآلات از این خانه، از محل گریخته‌اند.

طالبان نیز می‌پذیرند که در برخی مناطق کابل سرقت‌های مسلحانه رخ می‌دهد. سعید خوستی، سخنگوی وزارت امور داخله طالبان،‌ گفت که نیروهای آن‌ها در تلاش‌اند تا از وقوع چنین مواردی جلوگیری کنند. خوستی تصریح کرد که گزارش‌هایی را درباره سرقت مسلحانه دریافت کرده‌اند و نیروهای طالبان در تلاش شناسایی و بازداشت این افراد هستند.

شهر کابل با داشتن نزدیک به شش میلیون جمعیت، همواره شاهد سرقت‌های مسلحانه و جرایم جنایی بوده است. در زمان حکومت پیشین، امرالله صالح، معاون نخست غنی، برای جلوگیری از این موارد، خود رهبری نهادهای امنیتی را برعهده گرفته بود و طرح میثاق امنیتی را اجرا کرد. در آن طرح مردم خود در تأمین امنیت دخیل بودند و این سبب پایین آمدن گراف جرایم جنایی و سرقت‌های مسلحانه در پایتخت شده بود. اکنون دیده شود که آیا طالبان می‌‌توانند گراف جرایم جنایی و سرقت‌های مسلحانه را پایین آورند یا خیر.