چرا پولیو در جنوب افغانستان بیشتر شایع است؟

مقام‌های صحی افغان می‌گویند که در کنار فقر و ناامنی، سوء تغذیۀ گسترده و عدم رعایت بهداشت در ساحات جنوبی افغانستان سبب شده است که کودکان در این ساحه بیشتر در معرض خطر ابتلا به امراض باشند.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو می گوید که این وضعیت سبب ضعف سیستم معافیتی بدن کودکان می‌شود.

آقای راسخ می گوید: “در حوزه جنوب بیش از ۱۰۰ هزار طفل به سوء تغذیۀ مزمن مبتلا هستند که ۳۰ فیصد این اطفال اسهالات شدید دارند.”

به گفتۀ آقای راسخ، زمانیکه یک کودک مبتلا به اسهال باشد، واکسین به درستی جذب نشده و بدون ایجاد معافیت، دوباره از بدن اطراح می‌شود. او سوء تغذیه و عدم رعایت حفظ الصحه محیطی در حوزه جنوب را با افزایش واقعات پولیو در این ساحه ربط می‌دهد.

آقای راسخ دلیل زیاد بودن تعداد کمپاین‌ها را در حوزه جنوب موجودیت شرایط نامناسب اقتصادی، محیطی و حفظ الصحه عنوان کرد و گفت که کودکان این حوزه باید بیش از ۱۰ بار در یک سال واکسین شوند، تا مؤثریت واکسین پولیو تضمین گردد.

او گفت: “برای ایجاد معافیت در یک ساحه پنج یا شش دور کمپاین واکسین کافی است ولی در حوزه جنوب نیاز تطبیق دفعات بیشتر وجود دارد، زیرا عوامل ابتلا به این مرض در آنجا بیشتر است.”

مقام‌های صحی افغانستان تایید می‌کنند که در هر کمپاین پولیو بیش از سه میلیون کودک زیر پنج سال از واکسین پولیو محروم می‌شوند که یک میلیون آن مربوط به سه ولایت حوزه جنوب می‌باشند.

از آغاز سال جاری میلادی تا به حال یک واقعۀ مثبت پولیو در ولایت غزنی به ثبت رسیده است.