پرسش رسانه‌های آمریکا از دولت: چه بر سر زنان افغان می‌آید؟

سه شبکه خبری آمریکا در گفت‌وگوهای جداگانه با مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا در سیاست خارجی این کشور از آنها درباره آینده زنان افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پرسیدند.

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان یکی از ایده‌های پرطرفدار در میان بیشتر مردم ایالات متحده آمریکا است. اسناد منتشر شده از وزارت خارجه آمریکا هم حکایت از این دارد که مقام‌های نظامی و کشوری آمریکا اعتقادی به پیروزی در جنگ افغانستان ندارند. بسیاری از سیاست‌مداران و نظامیان این کشور هم نگرانند که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ممکن است امنیت آمریکا به خطر بیفتد. با این حال بخشی از توجه رسانه‌های آمریکایی در پرداختن به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سرنوشت حقوق زنان افغانستان، ازجمله حق تحصیل است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در برنامه‌های سیاسی روز یکشنبه در تلویزیون‌های آمریکا حاضر شده و سعی کردند به سوال‌های مختلف درباره آینده افغانستان پاسخ دهند.

بلینکن: طالبان باید حقوق زنان را محترم بشمارد

آقای بلینکن در مجله خبری شبکه ای‌بی‌سی حاضر شد. مجری برنامه، پیش‌بینی یکی از مقام‌های اطلاعاتی را برای آقای بلینکن خواند که گفته بود طالبان احتمالا سعی می‌کند دوباره قدرت را در دست بگیرد. مجری سپس به خشونت‌های اخیر علیه زنان در ولایاتی که طالبان در آنجا دست بالا را دارد اشاره کرد و پرسید: «اگر طالبان دوباره قدرت را در دست بگیرد، آن وقت تکلیف حقوق زنان و تحصیل آنها چه می‌شود؟ چرا باید آمریکا چنین چیزی را بپذیرد؟»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت که چنین چیزی پذیرفته شده نیست. او گفت که در سفر اخیر خود به کابل با یک شهردار، یک نماینده مجلس و یک کنشگر اجتماعی زن دیدار کرده است و تصور می‌کند به نسبت بیست سال پیش، حالا افغانستان کشور متفاوتی است.

آقای بلینکن گفت که حتی طالبان هم حالا خواهان راه‌اندازی یک جنگ داخلی دیگر نیست. او گفت که آمریکا به تعلیم نیروهای افغان ادامه می‌دهد و در روند صلح حضور دارد: «اگر طالبان می‌خواهد که در جامعه جهانی پذیرفته شده و منفور نباشد، باید حقوق زنان و دختران را محترم بشمارد.» او گفت که اگر طالبان چنین نکند، آمریکا «هرچه در توانش باشد به کار می‌برد تا آنها را وادار» به عوض کردن روششان کند.

سالیوان: کمک‌های انسان‌دوستانه آمریکا برای حفظ حقوق زنان در افغانستان

جیک سالیوان در گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی فاکس، به سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اشاره کرد که گفته بود آمریکا کمک‌های انسان‌دوستانه و غیرنظامی خود را برای کمک به حفظ حقوق زنان ادامه می‌دهد.

اما یکی از مقام‌های دولت باراک اوباما گفته است که چنین برنامه‌هایی تاثیر چندانی بر حفظ حقوق زنان نخواهد داشت. مجری شبکه سی‌ان‌ان به این گفته اشاره کرد و در گفت‌وگوی این شبکه با آقای سالیوان از او پرسید: «آیا آمریکا سرنوشت زنان افغان را به طالبان سپرده و از آن کشور خارج می‌شود؟

جیک سالیوان در پاسخ گفت به کمک‌های نظامی آمریکا به افغانستان اشاره کرد که بتوانند جلوی طالبان بایستند.

مجری سی‌ان‌ان اما در سوال بعدی پرسید: «آیا مطمئنی که نیروهای افغان می‌توانند جلوی قدرت‌گیری و تصرف کشور توسط طالبان برآیند؟»

آقای سالیوان گفت که قادر به پیش‌بینی آینده در افغانستان نیست اما در عین حال گفت که آمریکا هر کاری بتواند انجام می‌دهد که نیروهای افغان بتوانند از کشور و مردم خود محافظت کنند.