سردی هوا زنده‌گی ۳۰۰هزار کودک را در افغانستان تهدید می‌کند

سازمان جهانی حمایت از کودکان می‌گوید که سردی هوا در فصل زمستان زنده‌گی ۳۰۰هزار کودک را در افغانستان تهدید می‌کند.

یافته‌های تازۀ این سازمان نشان می‌دهند که در زمستان سال روان اگر این شمار از کودکان آسیب‌دیده در کشور به لباس‌های زمستانی و گرما دسترسی نداشته باشند با بیماری و خطر مرگ روبه‌رو استند.

مریم عطایی، سخن‌گوی سازمان جهانی حمایت از کودکان در افغانستان، گفت: «دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در این مورد نگرانی اعلان می‌کند. هم‌چنین از شرکای بین‌المللی و مدد رسان‌هایی که در جهان و افغانستان کار می‌کنند می‌خواهد که کمک‌های بشر دوستانه بیشتر شود.»

سازمان جهانی حمایت از کودکان می‌گوید که هزاران کودک در ولایت‌های گونه‌گون به‌علت جنگ و ناامنی بیجا شده‌اند و این سازمان تنها می‌تواند به بیش از صد هزار خانواده در ۱۲ولایت افغانستان کمک‌های زمستانی برساند.

شصتی گل ۵۲ ساله که سرپرست یک خانوادۀ بیست و هشت نفری است در یکی از پناهگاه‌های بیجا شده‌گان داخلی در کابل زنده‌گی می‌کند.

او می‌گوید که بیش از ده فرزند و نواسه دارد؛ اما با آمدن فصل سرما شماری از کودکان این خانواده به‌علت نداشتن محل زنده‌گی مصون و سوخت بسنده، بیمار شده‌اند: «دست ما تنگ است. اگر کودکان بیمار شوند، همان‌طور بیمار و نمی‌توانم اورا تداوی کنیم.»

در پناهگاه بیجا شده‌گان داخلی در کابل، در کنار خانوادۀ شصتی گل، در حدود هفتاد تا هشتاد خانوادۀ دیگر نیز زنده‌‎گی می‌کنند.

این خانواده‌ها می‌گویند که به‌علت ناامنی‌ها از ولایت‌های گونه‌گون بیجا شده‌اند و اکنون حتا به ابتدایی‌ترین حقوق شان دسترسی ندارند.

شرف‌الدین، یکی از این بیجا شده‌گان بیان داشت: «همین‌که زمستان می‌شود به این فکر استیم که لباس چه رقم پیدا شود؟ خوارک چه قسم پیدا شود؟ مواد سوخت چه رقم شود؟»

وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که این وزارت برنامه‌یی را برای کمک به کودکان آسیب‌پذیر از سرمای زمستان روی دست گرفته که بیشتر کودکان کارگر را در جاده‌ها پوشش می‌دهد.

فتاح احمدزی، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجتماعی اظهار داشت: «دو هزار کودک را ما تحت برنامه‌های خود قرار دادیم. برای هر کودک ما از لحاظ مالی سیزده هزار افغانی کمک می‌کنیم و از آن‌ها تعهد می‌گیریم که دیگر کار نکنند.»
 
بربنیاد آمارهای وزارت کار و امور اجتماعی زنده‌گی حدود چهار میلیون کودک در افغانستان با تهدید جدی روبه‌رو است و در حدود یک اعشاریه دو میلیون کودک در افغانستان کار شاق می‌کنند و سه اعشاریه هفت میلیون کودک دیگر به‌دلیل جنگ و ناداری از رفتن به مکتب باز مانده‌اند.