جنگ در ننگرهار و لغمان ۳۵هزار نفر را بیجا کرده است

دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد می‌گوید که در نتیجۀ درگیری‌های اخیر در ولایت لغمان و ننگرهار، ۳۵هزار نفر از خانه‌های شان بیجا شده اند.

بر بنیاد این گزارش در چند هفتۀ اخیر ۲۳هزار تن در ولایت/استان لغمان و ۱۲هزار نفر دیگر در ننگرهار، در ثر خشونت‌ها، خانه‌های شان را ترک کرده و به مناطق دیگر متواری شده اند.

این دفتر گفته است که بسیاری این بیجاشدگان در لغمان، باشندگان ولسوالی‌/شهرستان های علیشنگ و علینگار اند که آنان به مهترلام، مرکز این ولایت آوارده شده اند.

همچنین دفتر امور هماهنگی کمک‌های بیشتر ملل متحد می‌گوید که بسیاری خانواده‌ها در ننگرهار از ولسوالی‌های اچین، پچیراگام، ده‌بالا و سرخرود خانه‌های شان را ترک کرده و به شهر جلال‌آباد، ولسوالی خوگیانی و موهمنددرۀ این ولایت بیجا شده اند.

بر اساس معلومات این دفتر در حال حاضر، جنگ در ولسوالی‌های لغمان و ننگرهار میان نظامیان افغان و مخالفین مسلح دولت جریان دارد که ادامه این وضعیت، مشکلات زیادی را به باشندگان محل به وجود آورده است.

ملل متحد گفته است که از جملۀ این آواره‌گان، ۲۴هزار نفر به کمک‌های فوری در این ولایت‌ها نیاز دارند.

دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد همچنین از افزایش خشونت‌ها در کنر و نورستان ابراز نگرانی کرده است. بر اساس معلومات ملل متحد به دلیل ناامنی‌ها، فعالیت یک شفاخانۀ دولتی در ولسوالی دوآب نورستان متوقف شده است.

ملل متحد تاکید کرده که با بسته‌شدن این شفاخانه، دست‌کم ۲۶هزار نفر از دسترسی به خدمات صحی در این ولسوالی محروم شده اند.

ملل متحد در حالی گفته است که بیشترین آواره‌گان از مناطق ناامن استند که از مدتی به این‌سو جنگ‌ها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در دست‌کم، ۲۰ ولایت جریان دارد.

پیش از این دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد گفته بود که برای رسیدگی به نیازمندان و توزیع کمک‌های بشری در سال روان میلادی به ۱.۲ میلیارد دالر هزینه نیاز است که از این جمله تا اکنون ۱۶۲.۲ میلیون آن در اختیار این سازمان قرار گرفته است.