برای نخستین‌بار زمینۀ آموزش زنان میان‌سال در بادغیس فراهم شده‌است

با فعال شدن مکتب سواد حیاتی در ولایت بادغیس، برای نخستین‌بار در این ولایت زمینه برای آموزش زنان میان‌سال فراهم شده‌است.

ریاست معارف ولایت/استان بادغیس می‌گوید که این مکتب/مدرسه ظرفیت دوصد دانش‌آموز را دارد، اما علاقه‌مندی زنان به آموزش زیاد است.

دانش‌آموزان از صنف چهار تا نُه را در این مکتب درس می‌خوانند و پس از آن وارد مکتب‌های دولتی خواهند شد.

محمد آصف فولاد، رییس معارف/آموزش پرورش بادغیس گفت: «قرار است شاگردان از صنف چهارم تا صنف دهم پذیرفته شوند. فعلأ ظرفیت پذیرش ما دوصد نفر است که ما تاکنون صد نفررا راجستر کردیم.»

شماری از زنانی‌که به‌علت‌های گونه‌گون از آموزش محروم مانده بودند، از فعال شدن مکتب سواد حیاتی در بادغیس خرسند استند.

لیلما، یکی از دانش‌آموزان مکتب سواد حیاتی بیان داشت: «اکنون هم زیاد شوق و علاقه به آموزش داریم. بسیار مشتاقیم بیایم درس بخوانیم و مانند دیگران.»

سکینه، دانش‌آموز دیگر مکتب سواد حیاتی نیز افزود: «من بسیار خوش هستم که این‌جا آمدیم تا آموزش ببنیم و درس بخوانیم تا به مقام‌‎‌های بلندتری برسیم.»

مقام‌های محلی بادغیس می‌گویند که جنگ و محدودیت‌ها در بیشتر بخش‌‎های این ولایت، رفتن زنان و دختران را به مکتب ناممکن ساخته‌است.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس اظهار داشت: «یکی از عوامل اساسی که باعث می‌شود اطفال ما از مکتب محروم شوند، جنگ است. ما بیشتر مشکلات را در مناطقی داریم که زیر تسلط مخالفین مسلح استند.»

در چهار دهه پسین، جنگ و محدودیت‌های اجتماعی سبب شده‌اند که بیشتر زنان و دختران در ولسوالی‌ها و روستاهای کشور به مکتب نروند و بی‌سواد بمانند.