افزایش قتل زنان در افغانستان؛ در یک سال گذشته ۱۳۶ زن به قتل رسیدند

وزارت امور زنان افغانستان می‌گوید در سال جاری خورشیدی دست‌کم ۱۳۶ زن در نتیجه خشونت‌های خانوادگی در این کشور به قتل رسیدند.

رویا دادرس، سخنگوی این وزارت امروز (دوشنبه یازدهم حوت/اسفند) به بی‌بی‎سی گفت که این رقم نسبت به سال گذشته که موارد قتل حدود ۹۰ قضیه بوده، بیش از پنجاه درصد افزایش یافته است.

به باور وی، شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطین سبب حضور بیشتر مردان در خانه و حاد شدن خشونت‌های کوچک و پنهان شده که منجر به قتل شده است.

بیشتر این قضایا در ولایات سرپل، بادغیس، نیمروز، لوگر، غور، دایکندی، بامیان، هرات، جوزجان، بغلان، لغمان، فاریاب، پروان، تخار، کاپیسا و قندوز ثبت شده است.

خانم دادرس افزود که در تمام سال جاری نیز در وزارت زنان هفت هزار قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده که چهار هزار قضیه آن که بیشتر بعد جرمی داشتند برای رسیدگی به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شدند.

همچنین به گفته او، حدود دو هزار قضیه دیگر نیز از طریق مشورت حقوقی و نزدیک به هفتصد قضیه نیز از راه میانجیگری حل و فصل شده است.

نزدیک به سه هزار قضیه از مجموع قضیه های ثبت شده هنوز در دوران بوده و کار برای رسیدگی آنها جریان دارد.

به اساس اطلاعات خانم دادرس، بلندترین خشونت ثبت شده که نزدیک به ۱۳۰۰ قضیه بوده، ضرب و شتم است و پس از آن فرار از منزل و پرداخت نکردن نفقه از دیگر قضایا با آمار بلند بوده است.

.
توضیح تصویر،یکی از زنان افغان که مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته (عکس از آرشیو)

خشونت علیه زنان در افغانستان یکی از چالش‌های بزرگ اجتماعی است.

رسم و رواج ناپسند، ضعف حاکمیت دولت، عدم برخورد قاطعانه با عاملین خشونت، نفوذ زورمندان در روند رسیدگی به خشونت‌ها، نبود زنان قاضی، وکیل و دادستان، کمبود آگاهی و پایین بودن میزان سواد از دلایل خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.

بلند بردن آگاهی مردم، ایجاد راهکارهای موثر برای مبارزه با عرف و عادات ناپسند، فراهم‌آوری زمینه کار برای زنان و توانمندسازی اقتصادی آنها، فرصت و زمینه‌سازی برای کار زنان در سطوح رهبری، استخدام زنان در بخش عدلی و قضایی و به میان آمدن مکانیسم نظارتی از تطبیق قانون از جمله پیشنهادات نهادهای مسئول برای حل این چالش است.