نگاه متفاوت آلمان و چین به جنگ اوکراین؛ بربوک: بی‌طرفی جانبداری از متجاوز است

وزرای امور خارجه آلمان و چین دوشنبه شب درباره تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های دارای روابط تجاری با روسیه به‌ویژه در بخش‌هایی با ظرفیت نظامی بحث و گفت‌و‌گو کردند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در پایان این نشست طی یک کنفرانس خبری مشترک با کین گانگ، همتای چینی خود در برلین تصریح کرد که با روسیه به عنوان متجاوز در این جنگ نباید به مانند اوکراین که قربانی این تجاوز است، برخورد شود.

وی یادآور شد که کشورش و اتحادیه اروپا به دنبال اقدامات هدفمندی هستند تا اطمینان حاصل کنند که روسیه به کالاهای تحریم شده در ارتباط باجنگ دست پیدا نمی کند.

وزیر امور خارجه آلمان سپس تاکید کرد که اتحادیه اروپا از همه کشورها، از جمله چین، انتظار دارد تا به شرکت‌ها و تجار خود خود در این زمینه مشاوره دهند.

کشورهای غربی پکن را به حمایت سیاسی و مادی از روسیه پس از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین متهم کرده‌ و خواستار آن هستند که مقامات چینی به صراحت تجاوز روسیه به خاک اوکراین را محکوم و با تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو همراهی کند.

اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی تازه علیه شرکت‌هایی است که قطعات حیاتی صنعت تسلیحات روسیه را تامین می‌کنند.

کین گانگ، وزیر امور خارجه چین که برای بازدید از چند کشور غربی به اروپا سفر کرده در این کنفرانس خبری تامین قطعات مورد نیاز بخش‌های نظامی و تسلیحاتی روسیه را توسط شرکت‌های کشورش رد کرد.

آنالنا بربوک، همتای آلمانی آقای گانگ در بخش دیگری از این کنفرانس خبری تاکید کرد: «اگر روسیه شلیک موشک به اوکراین را متوقف و سربازان خود را از این کشور خارج کند، این جنگ بلافاصله پایان خواهد یافت.»

وی افزود: «از سوی دیگر، اگر اوکراین از دفاع از مردم خود دست بکشد چیزی از این کشور باقی نخواهد ماند و من فکر نمی‌کنم که این به نفع هیچ یک از اعضای شورای امنیت باشد.»

«بی‌طرفی به معنای حمایت از متجاوز است»

وزیر امور خارجه آلمان همچنین به همتای چینی خود هشدار داد که «بی طرفی» در جنگ اوکراین به منزله جانبداری از روسیه است.

وی با تاکید بر این نکته که «بی طرفی به معنای جانبداری از متجاوز است» تلاش کرد تا پکن را برای انجام اقدامات بیشتر در جهت پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین تحت فشار قرار دهد.

خانم بربوک با رد هرگونه جانبداری خنثی در مناقشه‌ جاری که متجاوز در آن به روشنی قابل شناسایی است، افزود: «به همین دلیل راهبرد اصلی ما این است که روشن کنیم در کنار قربانی هستیم.»

کین گانگ، وزیر امور خارجه چین در پاسخ به این بخش‌ از سخنان همتای آلمانی خود تاکید کرد که کشورش تلاش دارد تا در جهت «برقراری صلح و انجام مذاکرات» اقدام کند.

وی یادآور شد که از منظر چین، جنگ در اوکراین یک مناقشه پیچیده است که باید به جای «احساسات» با «تامل و درایت» با آن روبرو شد و آنرا تحلیل کرد.

آقای گانگ سپس هشدار داد که هرگونه تحریم شرکت های چینی به بهانه تجارت با روسیه هدف اقدامات متقابل پکن قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر امور خارجه چین «مبادله و همکاری‌های عادی میان شرکت‌های چینی و روسی که اکنون جریان دارد نباید تحت تأثیر تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا قرار گیرد.»