زلنسکی: حمایت چین از روسیه باعث جنگ جهانی سوم می شود

رئیس جمهور اوکراین صرف نظر از حمایت های همه جانبه و جنگ طلبانه غرب از این کشور، مدعی شد موضع چین در حمایت از روسیه می تواند به یک تنش بین المللی گسترده ختم شود.

به گزارش مهر، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که حمایت چین از روسیه می تواند به بروز جنگ جهانی بیانجامد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز دوشنبه در اظهاراتی مدعی شد که اگر چین در جنگ اوکراین جانب روسیه را بگیرد، این امر می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه جداگانه پس از نشست خود با رئیس‌جمهور آمریکا، به روزنامه آلمانی دی ولت تاکید کرد: برای ما مهم است که چین در این جنگ از فدراسیون روسیه حمایت نکند. در واقع، دوست دارم این کشور در کنار ما باشد.

زلنسکی در عین حال یادآور شد که در حال حاضر، تصور نمی کند که چنین امکانی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه مدعی شد که چین این فرصت را دارد تا ارزیابی عملی از آنچه در اینجا اتفاق می افتد، را صورت دهد.

زلنسکی در ادامه بار دیگر مدعی شد که اگر چین با روسیه متحد شود، جنگ جهانی رخ خواهد داد و تصور بر این است که چین از این موضوع آگاه است.

پیش از این وانگ یی، مقام ارشد وزارت خارجه چین در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ یادآور شد که در مسئله اوکراین، موضع پکن در حمایت از مذاکرات صلح خلاصه می‌شود. پکن متنی را درباره موضع خود در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ارائه خواهد کرد و حامی صلح و گفتگو خواهد بود.

بنا به این سند حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت باید محترم شمرده شود، اهداف و اصول منشور سازمان ملل رعایت شود، نگرانی‌های امنیتی مشروع جدی گرفته شود و تمامی تلاش‌هایی که برای صلح آمیز بودن باید مورد توجه قرار گیرد، مورد حمایت قرار گیرد.